Thursday 26 November 2015

(┛◉Д◉)┛彡┻━┻ My weight is killing me!!

Assalammualaikum. Hai my slimmer rainbow slippery snail..

Gitula gamaknye... Haishhh~

   Haritu aku sesaje pegi Giant dengan choco bear aku tu. Tengah dok jalan² ternampaklah mesin timbang auto yang kuo kertas keputusan berat tu kan. Niat nak cube tengok berat badan masing² *sambil bandingkan berat* (๑'ϖ'๑). So,kitorang cube la kan nk betenggek atas tu dulu. Mesin tu tibe² kuo suare kow..... Haha! *dasar kampung aku ni*  ど(≧▽≦)づ  curlast ade greeting bagai. So ini keputusannye...


Mule² tu aku xkesah sangat dengan lemak yang melande tapi sampailah ade mahlok² yang cakap aku ni gemok macam mak orang. Dey, adaka? (•̀௦•́)و  Ade tu yang cakap muke kecik, badan beso. Beso sangat ke aku ni uolls? Bile aku mintak pendapat kawan² deorang ni cakap aku chubby sedap² la. Amboi ko kan... Jawapan nak selamat. Yelakan... Kalau deorang ni jujur cakap aku ni kian menggajah haruslah batal agenda makan-memakan dengan ahli grup. (๑> ᎑ <๑) Yang si choco bear pon same, jawapan nak selamat. Grrr... Tak supportive langsung.

Amacam? Malu weh pegi rumah sedare bawak baju yang rasenye lawa tapi.... Ingatkan muat lagi. Sobsobsob! (╥ω╥`)

So, aku pon angan²la nak kurangkan berat badan. Target tu takde la,kalau turun sekilo dua, okla tu. Aku Google la care² nak kurus semulajadi. Ade yang suruh minum air serai la, air halia, kunyit, kerdas bagai. Amekkaw. Nak semulajadi sangatkannn... Setakat ni aku tak berani la lagi pulak kalau telan ubat² kurus ni. Taknak aku! (。>ㅅ<。) 
Tapi aku jumpela jugak tip² yang boleh digune pakai macam contoh:
♪ ♫ ♩    ♬    ♭ ♮ ♯
1) Minum air masak banyak²
➸ Aku dah terbiase minum air masak 2 liter setiap hari. Lepas aku minum air masak ni aku dah jarang minum air manis². Mase mule² tu terkulat-kulat la juge nak minum air masak tu kan.. Lame² dah biase. Beli je botol beso, bawak kulu kilir. Senang! Nak minum pon ade care tau. Minum tak boleh sekali tonggang ko gogop bergelen², SALAH! Minum takat basah tekak je. Kalau tak perut cepat naik. Lepastu, minum tak boleh diri apentah lagi berjalan, berlari,menari..... *korek idung*

2) Senam
➸ Aih... Ni lemah sikit la. Kenapela karoke tu takbole bako lemak! Hehehe! Yela² aku cube.. Walaupun senaman ringan. Aku nak pakse choco bear ikut jogging sekali. Kalau dia taknak, aku ajak abam² sado main besi. (ˉεˉ ) Lepas tu bangun tido, nak tido... Sit up... Push up... Up... Up... Zzzzz... zzzZzzz....

3) Jangan makan malam
➸ Makan jangan pukul 9 malam dan keatas. Say no to supper uolls! Lagi awal makan malam, lagi bagus. Aku biase makan lepas balik keje (7petang). Mandi dulu baru makan, sebab takut perut boroi. Entala... Ini petua ayah aku bagi. Katenye perut jadi kecut lepas mandi. Aku pon tak tau sejauh mane kesahihannye tapi aku follow petua. Nak kurus punye pasal.

4) Jage pemakanan
➸ Aku kurang makan nasi sekarang ni. Makan nasi tiap² hari tapi jumlahnye ½ senduk uolls! Lauk amik lebih sikit lagi² sayur, dengan ikan. Daging ke ayam ke amek la seketul je. Sebelum makan, makan buah²an dulu. Wahh! Ade sape² nak sponser buah²an tak kat aku? Da macam musang pulakkan. Hihihihi.. (≧ヮ≦)



5) Supplement tambahan
➸ Aku tak nak amek ubat² kurus yang dok pung pang² kat fesbuk tu walaupun pernah terlintas nak cube. No no no uolls... Aku minum teh buang toksid & cuci usus je sekarang ni. Organik & takde kimia. Halal pulak tu. Ini dea (*ノ´3`*)ノ─── CLENX TEA. Asalnye beli sikit dulu, bagus minum teh ni. Sebelum ni perut aku rase sebu... Banyak angin.. Sakit pon ade bile duduk lame². Lepas minum rase lega, selese. Sekarang ni beli pek beso pulak sebab dok telan ni je, kongsi dengan ibu sekali. Satu uncang bole minum 2x (bergantung). Selain tu, korang boleh cube buat resepi air detox. Nanti aku pon nak cube buatlah. Macm best je kan.

Satu Tupperware ni ade 50 individual packs. Bole bawak pegi mane². Jangan memandai letak gule!!

Itu sajela buat mase ni. Kalau uolls ade tips² nak kongsi, bole je komen kat bawah nun. Jangan kecam sesape eh. Piat kang nanti. Hehe! 

4 comments:

.::: Princess MOMOY :::. said...

camne supp. tu
nanti review ler
momoy adeh dah makin bam bam
hahaha...tapi Alhamdulillah Bmi ok lagi. still ideal

Ghades Johor said...

Ok nnti sy review sbb skrg pon tgh consume ssuatu (・ิ∀・ิ๑) sy pon bmi msih ok, tp seluo byk x muattt... T.T

.::: Princess MOMOY :::. said...

Hehe... Dtg baca balik. Blog comey pinky2 . I like

.::: Princess MOMOY :::. said...

Hehe... Dtg baca balik. Blog comey pinky2 . I like